مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

وزن گوسفند زنده چه تاثیری در قیمت آن دارد

06 دی ، 1400
مرکز خرید دام زنده

وزن گوسفند زنده چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟ این سوالی است که شاید در ذهن بسیاری از خریداران دام زنده از جمله گوسفند وجود داشته باشد. به جرات می توان گفت وزن گوسفند مهم ترین عامل در تعیین قیمت آن می باشد. قیمت گذاری بر روی هر دامی اعم از گوسفند، بز و... بر مبنای وزن لاشه ای یا زنده گوسفند انجام می شود. با دام اینجا همراه باشید تا به بررسی تاثیر وزن گوسفند بر قیمت نهایی آن بپردازیم.

تاثیر وزن گوسفند در قیمت آنتاثیر وزن گوسفند در قیمت آن

تاثیر متوسط وزن گوسفند زنده بر قیمت آن

گرچه وزن عامل مهمی در تعیین قیمت دام زنده می باشد اما بعضی عوامل دیگر مثل سن، جنس و نژاد گوسفند نیز در قیمت آن اثر می گذارند. قیمت گوسفند از طرف مراکز رسمی به صورت کیلویی اعلام می شود. این قیمت برای گوسفند زنده تعیین می شود اما قیمت لاشه نیز بر همین اساس تعیین می شود.

ژنتیک، محل نگهداری، نژاد، اقلیم مخصوص دام، نوع تغذیه و موارد دیگر نیز در وزن دام زنده اثر دارند. دام هایی وجود دارند که عادت به شرایط آب و هوایی خاصی دارند و در صورت تغییر اقلیم با اختلال در رشد مواجه می شوند و وزن آنها کاهش می یابد. به طور کلی می توان عوامل مختلفی باعث افزایش یا کاهش وزن دام می شوند.

عوامل موثر بر وزن چطور بر قیمت اثر می گذارد؟

همانطور که گفته شد این عوامل بسیار مختلف می باشند. نه تنها تغذیه و نژاد که به طور کلی شرایط کلی زیست دام بر وزن آن موثر است. همین عوامل به طور غیر مستقیم باعث اثر وزن بر قیمت گوسفند می شود. در ادامه عوامل کلی را با یکدیگر بررسی می نماییم.

دیگر مقالات دام اینجا را در این بخش دنبال نمایید

چگونه از وزن واقعی گوسفند اطمینان پیدا کنیم

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

وزن متوسط گوسفند و بره در نژادهای مختلف چقدر می باشد

تاثیر جنسیت بر وزن و قیمت گوسفند

میش و قوچ در ظاهر تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که سبب تمایز آنها از هم می شود. اما به طور کلی در هر نژادی جنس نر دارای وزن بیشتری می باشد. این وزن بیشتر سبب قیمت بیشتر نیز می شود. بر همین اساس وزن جنس ماده در هر دامی کمتر از جنس نر است که خود به خود قیمت آن را پایین تر می آورد.

اگر شرایط زیستی مناسبی برای دام نر فراهم باشد می تواند باعث افزایش وزن بیشتر آن شود. به همین دلیل است که افراد مختلف برای مراسم های گوناگون که به قربانی نیاز دارند، جنس نر را انتخاب می کنند. طبیعتا بازده گوشتی جنس نر نسبت به وزن آن بیشتر از ماده است.

تاثیر مکان پرورش بر وزن و قیمت گوسفند

اگر به دنبال عاملی مهم دیگری در مورد تاثیر وزن بر قیمت گوسفند هستید، باید به مکان رشد و نمو دام نیز توجه کنید. بهداشت محیط، داشتن تهویه مناسب، دمای محل پرورش، عدم وجود عوام بیماری زا و... از عواملی هستند که بر روی وزن گوسفند تاثیر گذارند. اگر محیط فراهم شده برای حیوان تمیز بوده و عاری از هرگونه عامل بیماری زا باشد، دام کمتر با بیماری مواجه شده و سلامت کامل موجب افزایش وزن او نیز می شود. البته در مورد سلامت گوسفندان تزریق به موقع واکسن ها و ملاحظات بهداشتی دیگر نیز تاثیرات مثبتی دارد.

وزن گوسفند از عوامل تاثیرگذار در قیمت آنوزن گوسفند از عوامل تاثیرگذار در قیمت آن

تاثیر تغذیه گوسفند بر وزن و قیمت آن

برخی از دامداران ترجیح می دهند که به جای گوسفند، بره خریداری کرده و آنها را طبق رژیم پروار بندی در زمان کوتاه تری به رشد مورد نظر برسانند. در دوره پروار بندی انواع مواد مغذی و ویتامین ها در اختیار گوسفند قرار می گیرد تا در زمان کوتاه تری وزنش به حالت ایده آل برسد. همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از گوسفندان قبل از فروش پرواز بندی می شوند تا وزن آنها افزایش یابد. این یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش وزن گوسفند و قیمت آن است.

 تاثیر تولید مثل بر وزن و قیمت گوسفند

یکی دیگر از عوامل موثر بر وزن و قیمت گوسفند تولید مثل حیوان است. در مورد این عامل باید توجه داشت که گاهی اوقات از یک قوچ برای باردار کردن چندین میش استفاده می شود. این موضوع به خودی خود و بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر باعث فشار بر قوچ و کاهش وزن او می شود. در نقطه مقابل میش ها هم با آبستن شدن و شیردهی به مدت طولانی، بخشی از وزن خود را از دست می دهند. در بازار معمولا گوسفندان شیرده و ماده وزن کمتر و قیمت کمتری دارند.

تاثیر زیست بوم بر وزن و قیمت گوسفند

تمامی حیوانات ویژگی هایی مرتبط با زیست بوم خود دارند. گوسفند نیز از این قاعده مستتثنی نیست. گوسفندانی که در نواحی گرم رشد کرده اند در مناطق سرد وزن خود را از دست می دند و بازدهی گوشتی انها پایین می اید. برای مثال گوسفند افشاری در مناطق سرد و کوستانی زندگی می کند بنابراین در مناطق گرم و خشک رشد قابل توجهی نخواهد داشت. بنابراین عامل آب و هوا در تعیین وزن گوسفندان نژاد های مختلف بسیار مهم می باشد.

وزن میانگین گوسفند و تاثیر آن بر قیمت

تا اینجا به این پرسش که وزن گوسفند زنده چه تاثیری در قیمت آن دارد پاسخ دادیم. اما بر طبق آنچه گفته شد نژادها و گونه های مختلفی از گوسفندان در کشور ما وجود دارند که هر کدام دارای یک میانگین وزنی هستند. این نکته را مد نظر داشته باشید که تقریبا تمامی گوسفندان موجود در ایران از نژاد های ایرانی هستند. در ادامه به بررسی این نژاد ها می پردازیم.

  • وزن گوسفند نر بالغ افشاری به طور متوسط بین 65 تا 68 کیلو گرم است. گوسفند ماده افشاری نیز وزنی بین 52 تا 55 کیلوگرم دارد.
  • وزن گوسفند نر سنجابی بالغ 55 الی 57 کیلوگرم است و جنس ماده آن نیز حدودا 51 الی 53 کیلوگرم می باشد.
  • وزن گوسفند نر بالغ از نژاد کردی 50 تا 55 کیلوگرم بوده و ماد آن هم وزنی 43 تا 47 کیلوگرمی دارد.
  • وزن دام گوسفندی نر بالغ از نژاد مغان حدود 60 تا 63 کیلوگرم است و جنس ماده نیز 53 الی 55 کیلوگرم می باشد.
  • گوسفند بالغ سنگسری از جنس نر حداق 45 کیلو وزن داشته و ماد این نوع گوسفند نیز  42 تا 44 کیلوگرم می باشد.
  • وزن دام گوسفند بختیاری نر و بالغ 65 کیلو و برای ماده حدود 55 کیلوگرم است.
  • وزن گوسفند مهربان نر بالغ 65 تا 69 کیلوگرم بوده و در جنس نر نیز تا 58 کیلوگرم متفاوت می باشد.
  • گوسفند نر بالغ فراهانی 56-58 کیلوگرم و و جنس ماده ان 43 تا 45 کیلوگرم است.

وزن میانگین گوسفند و تاثیر آن در قیمت نهایی گوسفندوزن میانگین گوسفند و تاثیر آن در قیمت نهایی گوسفند

تاثیر وزن لاشه گوسفندی بر قیمت

وزن لاشه گوسفند به طور مستقیم از وزن زنده تاثیر می پذیرد. هر چه وزن گوسفند زنده بیشتر باشد، وزن لاشه گوشت آن نیز بیشتر است. اگر از نژاد های غیر گوشتی خرید کنید گوشت کمتری نصیب شما خواهد شد. لذا توصیه می شود که با شناخت کافی اقدام به خرید گوسفند کنید تا بالاترین میزان بازدهی گوشت نسبت به وزن گوسفند را داشته باشید. برخی مواقع بالا بودن وزن و بالا رفتن قیمت می تواند به سود ما باشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه حدود 50 تا 60 درصد گوشت گوسفند زنده را گوشت آن تشکیل می دهد.

خرید گوسفند زنده و لاشه گوسفندی از دام اینجا

در این مطلب سعی کردیم به این پرسش که وزن گوسفند زنده چه تاثیری در قیمت آن دارد، پاسخ مناسبی بدهیم. اما بهتر است بدانید مرکز دام اینجا جایی است که می توانید انواع دام زنده مثل بز، گاو و انواع نژاد های گوسفند را با بهترین قیمت در شهر تهران خریداری کرده و بالاترین درصد بازدهی گوشتی را دریافت کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 5 از 5 (از 31 رای)