مرکز خرید انواع دام زنده، فروش و عرضه بهترین دام با قیمت مناسب در تهران

روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری

18 اردیبهشت ، 1400
مرکز خرید دام زنده

آیا میدانید روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری چیست؟آیا میدانید گوسفندان چه نقش مهمی در تامین نیاز جامعه دارند؟همانطور که میدانید یکی از اصلی ترین نیاز جامعه را صنایع غذایی تامین میکنند که مهمترین آن تامین گوشت،شیر و .... از گوسفندان میباشد.بسیاری از دامداری ها و عشایر با پرورش گوسفندان، نیاز مهم جامعه که گوشت و فراورده های لبنی می باشد را تامین میکنند که علاوه بر اینها در صنایع دیگر از پشم و پوست این حیوان نیز استفاده میکنند و به همین دلیل جزو دامهای پرسود می باشند به همین دلیل تولید مثل این دام بسیار مهم می باشد. در این مطلب به روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری و اهمیت تولید مثل آنها خواهیم پرداخت.

نقش مهم گوسفندان در تامین نیاز جامعه

یکی از دلایلی که باعث میشود در جامعه ما از گوشت و شیر گوسفندان استفاده شود،حلال بودن این دام میباشد زیرا ما در جامعه ای اسلامی زندگی میکنیم که اولویت اصلی استفاده از دام حلال بودن آن است و مانند کشورهای غیر اسلامی از هر نوع دامی استفاده نمیکنند.یکی از مهمترین نیاز جامعه تامین گوشت میباشد به همین دلیل گوسفندان نقش مهمی در تامین نیاز جامعه دارند.از گوسفندان علاوه بر گوشت از شیر،پشم و پوست این حیوان در صنایع دیگر نیز استفاده میشود.یکی از مهمترین فرآورده های بدست آمده از شیر گوسفند پنیر گوسفندی میباشد که سرشار از خواص و ویتامینها میباشد.حال که به نقش مهم گوسفندان در تامین نیاز جامعه آشنا شدید،باید بدانید تولید مثل آن نیز بسیار مهم میباشد،روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری و تولید مثل با کیفیت از اولویت پرورش این دام پرسود میباشد.

گوشت سالم گوسفند
گوشت سالم گوسفند

روش های مختلف پرورش گوسفندان

همانطور که میدانید گوسفندان نقش مهمی در تامین نیاز جامعه دارند. گوسفندان با توجه به نیاز جامعه به چند روش آنها را پرورش میدهند که این روشها عبارتند از: در روش اول تعداد زیادی از گوسفندان ماده یا همان میش را با یک گوسفند نر یا همان قوچ به منظور جفت گیری در یک مکان قرار می دهند، در روش دوم تعدادی گوسفند نر در نژادهای مختلف را در بین گوسفندان ماده قرار میدهند تا به تکثیر انواع نژاد کمک کنند و در روش سوم پرورش گوسفندان نر برای استفاده از گوشت آنها می باشد.

پرورش گوسفندان
پرورش گوسفندان

جفت گیری گوسفندان چگونه است؟

یکی از موارد مهم در جفت گیری گوسفندان سن آنها میباشد.سن مناسب برای گوسفندان ماده باید بین شش تا هشت سالگی و در گوسفندان نر بین چهار تا شش سالگی می باشد که با اصطلاح میگویند به بلوغ رسیده اند. قبل از جفت گیری گوسفند ماده بویی از خود منتشر میکند که شهوت گوسفند نر را تحریک می کند و کمک به افزایش میل جنسی آن دارد.معمولا زمان زایمان گوسفندان در فصل زمستان و پاییز می باشد و با توجه به نژاد گوسفند تا چند بار در سال میتوانند  جفت گیری و زایمان کنند.یکی از روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری تغذیه مناسب آنها می باشد که به اهمیت آن و دیگر روش های آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری خواهیم پرداخت.

آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری
آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری

روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری که باید بدانید.

برای اینکه بدانید روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری چیست به چند مورد مهم که اشاره خواهیم کرد توجه کنید.

زیاد کردن تغذیه گوسفندان:برای آماده کردن میش به منظور تولید بره بیشتر،تقریبا ده الی پانزده روز قبل از جفت گیری تغذیه میشها را افزایش میدهند و دلیلی برای تحریک قوای جنسی گوسفند نیز خواهد بود. نکته مهم در تغذیه گوسفندان جلوگیری از تغذیه گوسفندان از فلاشینگ میباشد زیرا موجب کاهش تولید مثل و جفت گیری خواهد شد.

مطالب دیگر ما را از دست ندهید

مدت زمان بهترین دوره بارداری در گوسفند و گاو

تفاوت قوچ با گوسفند در چیست؟

آشنایی با ویژگی های گوشت گوسفندی تازه و سالم

معاینه پیش از جفت گیری گوسفندان:قبل از جفت گیری نیاز است که گوسفندان را معاینه کنند تا در صورت وجود هرگونه انگل و گندیدگی مورد درمان قرار گیرند.

تزریق هورمون پروژسترون:یکی دیگر از راههای آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری تزریق روزانه هورمون پروژسترون میباشد و یا اینکه از این هورمون با استفاده از یک اسفنج که به ان آغشته شده است در واژن گوسفند قرار میدهند.

قبل از آماده سازی گوسفندان به منظور جفت گیری،گوسفندان را از نظر وزن،پشم و .... بررسی میکنند زیرا وزن گوسفند در تولید مثل بسیار مهم میباشد

مراحل آماده سازی میش ها در جفت گیری

از دیگر روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری،آماده کردن میش میباشد که شامل مواردی زیر میباشد:

یکی از راه های آماده سازی میشها ورزش کردن آنها میباشد تا دوره بارداری و زایمان راحتی داشته باشند،گوسفندها را با توجه به تاریخ زایمان آنها رنگ آمیزی میکنند تا بهتر بتوانند شرایط را کنترل کنند،آماده بودن میش با وزن مناسب و روش دیگر تغذیه ای باید به میشها داده شود تا آنها را برای جفت گیری تحریک کنند.

مراحل آماده سازی میش ها در جفت گیری

آماده سازی میش ها در جفت گیری

اهمیت تزریق هورمون پروژسترون

پروژسترون یک هورمون زنانه است که با تزریق آن به صورت روزانه به گوسفند ماده آن را برای جفت گیری تحریک می کنند و در تحریک تخمک گذاری نیز کمک می کند. این هورمون را بیشتر برای گوسفندانی تزریق میکنند که نژاد زایشی داشته باشند.

نکات مهم و روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری

از نکات مهم و روش های مناسب آماده سازی گوسفندان برای جفت گیری به چند مورد اشاره خواهیم کرد که نیاز است بدانید.

در زمان جفت گیری گوسفندان به ازای هر پنجاه تا میش یک گوسفند نر قرار میدهند،قبل از جفت گیری از نظر تغذیه بهتر است که گوسفند نر سیر باشد،در گوسفند زنده ماده ای که چاق است از خوراندن فلاشینگ به آنها خودداری کنید،معاینه گوسفندان قبل از جفت گیری تا از وجود هر گونه بیماری و انگل آنها را درمان کرد، چیدن پشم های قسمت دم و واژن گوسفند قبل از جفت گیری، خنک نگه داشتن گوسفندان به منظور تقویت قوای جنسی انها زیرا گرما و تب موجب میشود که گوسفند نر تا شش ماه عقیم باشد.

جفت گیری گوسفندان
جفت گیری گوسفندان

امیدواریم که این مطلب برای کمک به شما در آمادگیهای پیش از جفت گیری گوسفندان مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

نظرات کاربران

به این صفحه امتیاز دهید
میانگین امتیاز کاربران | امتیاز 4/3 از 5 (از 33 رای)